spærret inde: fængslet eller behandlet?

"det siges at dårlige handlinger har konsekvenser, men hvor længe skal man straffes? der er for mit vedkommende to måder at blive straffet på: at ryge i fængsel eller blive indlagt. på trods af, at jeg aldrig har været i fængsel, føler jeg på det nærmeste at jeg er i fængsel - grundet min handling, som har ført til konsekvens. dem der bliver straffet, får oftest en dom; hvor lang tid de skal være fængslet. men i mit fængsel, må straffen så have lydt indlagt på ubestemt tid. ubestemt tid er heldigvis ikke lang tid (håber jeg da ikke) ..men dette føles mere som fængsling end behandling. behandlingskriteriet er jeg blevet tilbageholdt på, men samtidig forstår jeg det ikke. jeg forstår ikke hvad de mener, lige meget hvor mange gange jeg får det forklaret. på tvangsprotokollen står der "tvangstilbageholdt på behandlingskriterium"(grundet omstilling i medicin) - og samtidig får jeg mundtligt at vide, at mine handlingers konsekvenser er grunden til at jeg ikke bliver udskrevet. det er yderst tvetydigt, og irriterende forvirrende!

var polakken endnu en uvidende psykiater, eller havde hun fat i den lange ende, som ingen psykiater har kunnet præstere nogensinde i mit forløb? jeg spørger mig selv gang på gang, og tænker alt for meget over, hvad hendes intentioner er. hvad hendes kvalifikationer overhovedet er. er hun flygtet fra polen, smuttet gennem en form for studentereksamen og gledet heldigt ind på medicinstudiet, været en fantastisk læge, og så valgt et speciale hun ikke ved en skid om? ..jeg kan jo ikke svare. og det er pisseirriterende!

der er ikke noget at forberede sig på.. "vi tager en dag ad gangen", kan jeg ikke bruge til noget som helst - især når jeg ikke på nogen måde har indflydelse på hendes beslutninger; hvert fald ikke autoritet til at påvirke dem.
nogle gange ville jeg ønske mig at lægerne bevægede sig ned på mit plan. hører hvad jeg siger, og prøver at leve sig ind i mine følelser. og dét, der sker i, og omkring mig. enten er polakken fantastisk til det, ellers besidder hun overhovedet ikke evnen. jeg kan ikke find ud af det!
måske prøver de. nogle med held, og andre forgæves.

det er ét stort spørgsmål om hvad jeg skal gøre for at finde ud af hvordan hun tænker om situationen, hvad hun reelt tænker. er hun en forvirret nyuddannet psykiater, eller er hun en erfaren psykiater, der er ved at være brugt op? eller midt imellem? jeg må hellere spørge hende.

konsekvenserne af min handling må snart være "udløbet" - min "straf" må snart være afsonet, og jeg vil gerne snart udskrives/løslades.

jeg forstår at folk blev skræmte, men samtidig skal det ikke være kriterium for at de beholder mig på psykiatrisk afdeling"

Kommentarer