fik du dit liv tilbage?



"hash og sex var alt vi havde til sidst. jeg fik et chok første gang jeg inhalerede. vi lå i din seng og jeg fik paranoia. hvorfor siger du det, hvad er du ude på? men jeg sagde det aldrig højt. 
jeg vidste du havde hende den anden imens. men jeg var ligeglad, for du havde også MIG. og jeg kunne ikke undvære dig. 
det var et slag i hovedet dengang vi var kærester  og du fortalte at du var mig utro med hende. jeg skreg da du sagde det i telefonen. du var den første jeg virkelig havde elsket - og nu røg vi hash og knaldede uden følelser. men det var bedre end ingenting. 
du kunne ikke være mere ligeglad, men jeg prøvede at bilde mig selv ind at der var bare en lille smule tilbage. det var der bare ikke. det var helt forbi, men jeg ville ikke videre. jeg kæmpede for at få dig til bare at finde en lille smule tilbage fra den gang, men det var umuligt. for mit vedkommende var det fantastisk bare at se dig, røre dig og have en smule nærhed. 
alligevel vidste jeg at det hele var indbildning  - du var jo ligeglad. 

du blev afhængig. du sværgede til hash'en. senere blev det amfetamin. du fik nye venner. sammen med stofferne var dine venner nogle typer, du ikke kunne håndtere - så du fulgte bare mængden. gjorde som de gjorde, fyldte dig med stoffer, og påtog dig endda rollen som satanist. 

men du var klog. selvom jeg aldrig var enig med dig i at det var en god ide ar bruge og tage LSD. - gad vide om du nogensinde gjorde det? 
du havde nogle gode syndpunkter, men hvorfor skulle du pludselig fylde dig med stoffer? - og mænge dig med fyre der ikke var gode for nogen? 
jeg kunne ikke kende dig, det tror jeg ikke at nogen kunne. 

du læste meget. meget om religion, så du blev satanist. meget om stoffer, så du blev narkoman. hvorfor læste du også mine følelser? for hvis du ikke havde gjort det, ville du ikke kunne have misbrugt dem. 

hvor ønskede jeg, at du ikke blev ved med at ville se mig. hvor ville det have været nemmere hvis du havde droppet mig efter sidespringet og forsvundet fra mit liv. det havde gjort ondt, men ikke så ondt som der gjorde at ligge i dine arme gang på gang og vide at du var ligeglad.

hvor var dine følelser forsvundet hen?
- hvor var kærligheden? mine følelser var intakte, men problemerne hobede sig op af den grund. 
hash
jeg røg meget når jeg var hos dig, når vi gik tur ved Degnemosen, når vi lå skæve på græsplænen i parken, og når vi sad på dit lille værelse og pulsede ud af vinduet først var det bare smøger, og nu hvor alt var forbi, blev du ligeglad, og så blev det hash. selvom din mor kunne lugte det nedenunder. 
du begyndte at se "harry potter" og høre underlig musik. hele din person var ændret, og vi skulle aldrig igen se "julefrokosten" som vi altid gjorde mens vi lå på madrassen på gulvet i hinandens arme. 

nu var det amfetaminen der betød mest. 
dine nye venner, din nye tøs og dit nye liv med techno og alt for lidt søvn. 

du væltede mig omkuld flere gange. både på den gode og dårlige måde. det første møde var slet ikke akavet, og de næste fem måneder var jeg i himlen.

da jeg først begyndte at tage hash med hjem og røg med de andre, fik jeg endelig dårlig samvittighed. uden at føle skyld i starten, rullede vi joints på førstesalen, jeg og mine medbeboere. åbenlyst røg vi os skæve og sked egentlig på om nogen fandt ud af det. 

men en dag måtte jeg sige stop og smed den store klump af hash ud i toilettet - det påvirkede for mange, og jeg selv, så klart nok til at stoppe den onde cirkel. så stoppede jeg også med at se dig. 

sidste gang vi så hinanden vidste vi begge også at det var sidste gang. alt det vi havde og ikke havde var væk. så langt væk at lige meget hvor lange arme jeg havde, kunne jeg ikke længere nå dig. det var både godt og skidt. 
jeg kunne endelig droppe tanken om hvor fantastisk du var engang. og glemme hvor stort et svin du var bagefter. 

jeg må have været masochist - at gå gennem alt det med dig, og aldrig tude over det.    


fik du dit liv tilbage? jeg så dig ikke siden og hørte ikke fra dig - du forsvandt fra mit liv. det fantastiske forsvandt, og dit utroligt manipulerende sind, der senere viste sig, viste sig heller aldrig igen."

Kommentarer