skadestuens nedtonede charmetrold


"Hvid mand: giv agt. Blå mand: BLIV

Med din hvide kittel er du autoritær, en læge. En mand med ordet i sin magt. Med magten til at gøre hvad der passer dig. Selvom det slet ikke er dig. Det er alle andre. Du er en speciel læge, fordi du ikke er læge. Du er ”blot” en læge-”to be”. Et fascinerende væsen, der ikke har magt, men blot gør hvad der bliver sagt. Alligevel har du ordet i din magt. Du kan sige alverdens ord, vendinger, sætninger, klicheer, komplimenter og så meget andet. Du vil altid være den læge-”to be” der tog mig med storm, som ingen anden læge nogensinde har gjort.  Jeg ved ikke med tillid. for behandler du alle andre patienter på samme måde? Giver du allround-komplimenter? Manipulerer du? Det er nok bare min paranoia der tager over, for du var reel, du var flirtende, du var ærlig, og du kunne lide patienten – som var mig – i dette tilfælde.

Det tog 100 år for dig at sy min arm, men det føltes som 2 minutter. Fordi der blev talt om alt mellem himmel og jord. Du fortalte, du spurgte. Jeg fortalte, jeg spurgte. Det var måske lidt svært at sige farvel, og det er ret patetisk, når det her drejede sig om den fortryllende læge-”to be”. Du var blot dig, og dig ved jeg ingenting om. Føler alligevel at jeg ved alt om dig, udover dit efternavn.

Vi havde så meget til fælles, og da jeg for blot et par dage siden så dig igen, efter 60 sting af en sygeplejerske, siddende dér, optaget af en brækket arm og ikke lagde mærke til mig, blev jeg trist, og samtidig enormt glad.

Men jeg tager aldrig på skadestuen igen, og især fordi jeg ikke vil se dig.

 Jeg vil møde dig ude i virkeligheden."

Kommentarer